louisepau.reismee.nl

Aankomst en introductieweek

Op woensdag 30 augustus was het dan eindelijk zo ver. Na een heerlijke vakantie te hebben gehad in Toulouse en Pau vloog Maaike weer terug naar Nederland en ik ging naar de universiteit in Pau om daar een half jaar te studeren. Na haar uitgezwaaid te hebben bij de Ouibus heb ik mijn twee studiegenootjes uit Nijmegen opgezocht en samen zijn we naar de universiteit gegaan om daar de sleutel van onze kamer op te halen. Hier maakten we al snel kennis met de Franse bureaucratie aangezien het uiteindelijk 6 uur heeft geduurd tot we onze kamers in konden met de koffers. Mijn kamer is op de 3e verdieping en is 10 m2 inclusief een hele kleine badkamer, niet heel groot dus maar voor een half jaar gaat het prima. Al snel merkten we dat er wel heel erg veel Duitsers rondlopen en ook veel Spanjaarden. Wij zijn de enige Nederlanders.

Naast het regelen van inschrijvingen, bankrekeningen en huursubsidie en frans lessen was er gelukkig ook tijd voor leuke dingen en hadden we ook nog vrije tijd om het centrum een beetje te kunnen verkennen. Zo was er vorige week vrijdag een concert op de campus (totaal niet mijn muziekstijl!) waar ik leuke mensen heb leren kennen :). Ook zijn we afgelopen donderdag naar Accrobranche geweest, een survivalpark in het bos vlakbij Pau en er was een surfuitje gepland voor vandaag maar vanwege het weer is het een week opgeschoven. Nu we het toch over het weer hebben... het weer is hier nog wisselvalliger dans in Nederland! Je kunt het je bijna niet voorstellen maar het is echt waar. Als er een dag is waarop ze regen voorspellen kun je maar beter altijd een paraplu in je tas hebben voor het geval dat want je weet maar nooit, het ene moment is het warm en schijnt de zon maar een minuut later kan er zomaar ineens een flinke regenbui op je hoofd vallen die dan ook maar een paar minuten duurt en waarna het weer warm en zonnig wordt. Maar over het algemeen is het hier lekker weer en ik kan nog steeds zonder jas over straat dus dat is een goed teken :)

Gisteravond hebben we voor het eerst ergens een bar opgezocht om iets te drinken. Het was erg gezellig, We waren met z'n zessen, maar wel een mengeling van nationaliteiten (Nederlands, Duits, Spaans, Belgisch). We communiceren met elkaar in het Frans wat me nog best goed afgaat, en je raakt er ook wel aan gewend moet ik zeggen. Daarentegen is het wel lastig om met mijn studiegenootjes uit Nijmegen onderling frans te praten, wat we wel geprobeerd hebben maar wat we niet lang volhouden als we met z'n drieën zijn, dan gaan we toch gauw weer over op het Nederlands. Ook hebben we gisteren een fiets geregeld bij Idecycle. Door de hele stad heb je plaatsen waar je de fietsen kan stallen en dus ook kan pakken. Een dagkaart kost €1,- en zo kun je makkelijk de hele stad doorfietsen. Je moet alleen wel zorgen dat je binnen een half uur op de plek van bestemming bent anders moet je extra betalen, maar gelukkig is het naar de stad maar 10 minuutjes fietsen. Een fiets is toch wel handiger dan de bus...

Verder ben ik druk met het samenstellen van een rooster. Door de hele faculteit zijn verschillende departementen en daar hangt het rooster met de vakken van dat departement. Om je rooster samen te stellen moet je dus gewoon de hele faculteit doorlopen, overal foto's van maken en thuis maar een beetje gaan puzzelen. Maar Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als er niet een paar vakken waren waarvan het rooster nog niet bekend was terwijl maandag toch echt de colleges beginnen. Ook kan ik lang niet alle vakken volgen van mijn Learning Agreement omdat ze tegelijkertijd vallen, maar met wat passen en meten heb ik toch een aantal colleges die ik al kan volgen volgende week, ik ben benieuwd!

Tot de volgende keer!

Liefs,

Louise


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!